ABOUT LINKS FOLLOWERS TAG
about the owner


Assalamualaikum and hye!

you can call me Ikin for short. A fulltime student in University of Sciences Malaysia (USM) and a forever twenty lady hehew.


+Facebook(Syikin Esa)
+Instagram(asyikinesa_) +Twitter(@NurulAsyikinnnn)

Sebab Rasulullah SAW Menyukai Kucing // Saturday 26 January 2013
00:25


Okay, hari ini saya nak share ngan korangg semua sebab Rasulullah SAW amat menyukai kucing :3 *meoww* So, bagi sesape yang minat sangat kat binatangg ni, kita geng, jyeah! err, bagi yangg takminat tu '.....' okeh abaikan. So, jom kita baca sama sama (!) =D

  *Ni gambar i dgn kucingg i* #haha LOL :3
(OLD PIC)

Nabi menekankan di beberapa hadisnya bahawa kucing itu bukanlah najis. Malah diperbolehkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci. Lantas kenapa Rasulullah Saw yang buta baca dan tulis, berani mengatakan bahawa kucing suci, bukan najis? Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis?


Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak sel bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.


Pada permukaan lidah kucing ditutupi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing. Benjolan ini bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun cairan yang jatuh dari lidahnya.


Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya. 


Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing dan berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut, dan ekor. 


Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sample dengan usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bahagian-bahagian khusus.


Terus diambil juga cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya. Hasil yang didapatkan adalah:

1. Hasil yang diambil dari kulit luar tenyata negatif kuman (tiada kuman), meskipun dilakukan berulang-ulang kali.


2. Perbandingan yang ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yang diambil dari dinding mulut.


3. Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga memberikan hasil negatif kuman.


4. Hanya sekali sahaja kuman yang ditemui semasa proses penyelidikan dan kuman itu termasuk dalam kumpulan kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang berkembang pada tubuh manusia dalam jumlah yang terbatas seperti, enterobacter, streptococcus, dan taphylococcus. Jumlahnya kurang dari 50 ribu pertumbuhan.


5. Tidak ditemui kumpulan kuman yang beragam.

Berbagai sumber yang dapat dipercayai dan hasil penyelidikan laboratorium menyimpulkan bahawa kucing tidak mempunyai kuman dan mikroba. Air liurnya bersih dan membersihkan.

credit : Oh Semasa

Haaa, dah habis baca? weeee *bigclaps* hopefully korang dapat lah serba sedikit info tentang kucing kan. ramai yang dah tahu tentang ni sebenarnya. tp, saya tahu bukan semua yang tahu. saya tahu yang tengah baca ni pun baru tahu je kan? cepat mengaku! *kidding*  #cer kira berapa banyak tahu dalam ayat ni :D


p/s : kalau korangg semua nak tahu la kan, kawan kawan saya selalu panggil saya " ibu kucing" sebab saya minat sangat sangat dekat kucing! :'3 and kalau pergi kat mana mana tempat sekalipun asalkan ada kucing kat situ, saya akan pegang and belai  kucing tuh (!) *that's me* okay, thanks for reading. genite. Assalamualaikum :)